LokalLojal Rottneros

Hur LokalLojal kom till….

När jag anställdes 1994 på OK Värmland handlade verksamheten väldigt mycket om drivmedel, priskrig och bilistiska produkter. Vi sålde massor med fritidsprodukter, allt från båtar, båtmotorer, TV apparater, fiskegrejer och allt till Camping och friluftsliv. Det var fortfarande bra utveckling i Värmlands kommuner och många såg fortfarande en möjlighet att bo och utvecklas i Värmland och dess kommuner.

Successivt och i takt med att samhället förändras har vi kunnat konstatera att antalet aktörer på marknaden ökat kraftigt samtidigt som allt fler väljer att flytta från sin hemkommun och från Värmland.

OK Värmland är idag ensam med bemannad station på ett tiotal platser. Många av våra konkurrenter har för länge sedan valt att lägga ner sin verksamhet och har nu enbart en automatstation kvar på orten. Vårt sortiment har förändrats till ett enkelt sortiment för bilen samtidigt har vi sett en kraftig tillväxt på sortimentet som är anpassat till bilens förare. Vi har under samma period kunnat konstatera en rejäl tillväxt på automattvättandet hos våra kunder.

Denna utveckling har gjort att vi funderat ganska mycket på hur vi ska kunna påverka och förändra utvecklingen av vårt Värmland. Vi kom ganska snabbt fram till att det inte kommer vara ”någon annan” som fixar detta åt oss. Det är det VI gör som har betydelse för Värmlands utveckling och framtid. Vi började därför skissa på en reklamkampanj som skulle uppmana människor på orten att ta ansvar för den service som finns i större utsträckning än idag. Efter lek med ord och olika uppslag så kom vi fram till att kampanjen skulle heta ”Lokallojal- Lev globalt Handla Lokalt – Tanka på OK Värmland.”

Innan kampanjen sjösattes så kände vi att detta egentligen var något större och borde engagera flera. Kampanjen startade därför aldrig. Istället kontaktades ytterligare aktörer som snabbt ställde sig bakom det som senare blev LOKALLOJAL. Vi startade den 24 september 2015 i Spegelsalen på Rottneros. Sedan dess har flera hundratusen sett, hört och läst uppropet som dels handlar om att se sig om i sin närhet innan man gör affärer men som också handlar om att upplysa varandra om vilka möjligheter som Värmland erbjuder.

Sedan uppropet startade är känslan att antalet lokala initiativ ökat och det är allt fler som pratar om vikten av det lokala. Vilken påverkan LOKALLOJAL haft i detta sammanhang kan vi inte mäta men vi kan nog ta på oss en del av det ökade intresset.

Det du behöver finns närmare än du anar!

Vi hörs om ett par dagar igen!

/Stefan

Dela:

7 kommentarer

  1. flat radio [url=http://viacheapusa.com/#]100mg viagra[/url] hardly rough directly cover
    viagra pills since cry 100mg viagra instead highway http://viacheapusa.com/

  2. Real skillful postal service. I scarcely stumbled upon your weblog and wished to suppose that
    I wealthy person actually enjoyed browse your web log posts. After totally I testament be subscribing to
    your feast and I Hope you write once again shortly! http://www.cialisles.com/

Kommentera

åtta − fem =