Bergvik LokalLojal

Turismshopping eller shoppingturism – om skitnödighet

Vad är en turist för dig? En kinesisk man vid Klarälvens strand med kameran på magen eller en svensk kvinna som paxar en solstol på playan i Turkiet? Kan en turist vara något annat än de här nidbilderna och hur definierar du en turist?

FN:s definition av begreppet turism lyder: ”Människors aktiviteter när de reser till och vistas på platser utanför sin vanliga omgivning för kortare tid än ett år för fritid, affärer eller andra syften”. Då det gäller turism, eller att turista, finns enligt den definitionen inga geografiska gränser eller mått, vilket gör oss till turister så snart vi är ”utanför vår vanliga omgivning”. Jag är alltså turist när jag tar en glass på Tossebergsklätten eller ett dopp från klipporna vid Hammarös sydspets.

Svensk Handel presenterade nyligen en rapport på ämnet ”handeln betydelse för svensk besöksnäring”, en rapport som presenterar mycket intressant statistik om Sverige som turistmål både för oss svenskar och för utländska besökare. Rapporten bygger i stora delar på uppgifter från Tillväxtverket och HUI, och finns i sin helhet här.

Rapporten lyfter skillnaden mellan shoppingturism(där shopping är det primära syftet med resan) och turismshopping(man passar på att shoppa när man ändå reser) och visar att renodlad shoppingturism står för hela 12% av detaljhandeln i Sverige, eller 78 miljarder kronor på ett år. Vänder man på steken står detaljhandeln för 28% av den totala turismens omsättning(svenska och utländska turister). Intressant är också att det är svenskar som står för 75% av alla gästnätter i Sverige – vi turistar alltså mest här hos oss själva.

Det som också konstateras i rapporten är att shoppingturismen har en mycket stark tillväxt (129% sedan 2000) jämfört med detaljhandeln totalt sett(76% sedan 2000) och jämfört med total turismkonsumtion (88% sedan 2000).

Shopping blir alltså en allt viktigare del av turistandet och en allt viktigare pusselbit i strategierna för besöksnäringen.
Men Värmland då? Hur mår den allt viktigare shoppingturismen här i Värmland? Hur ser de viktiga aktörerna inom besöksnäringen på shoppingturismen? Sorgligt nog verkar svaret vara – inte alls.

Jag surfar in på Visit Värmlands hemsida och läser rapporten ”Strategi för Värmlands besöksnäring 2014-2020” för att få lite mer kött på benen. Strategin finns att läsa i sin helhet här.

Målet med strategin definieras som ”Öka omsättningen och sysselsättningen med mer än den svenska tillväxten i besöksnäringen och öka graden av internationalisering i den värmländska besöksnäringen.” Så långt låter det ju lovande. Visionen är också lite av en ”you had me at hello”, nämligen ”Värmland är det självklara valet av destination där man möts av en hållbar besöksnäring i tillväxt.” Det är efter det rullgardinen går ner.

De turister vi tar emot här i Värmland vill enligt rapporten konsumera ”upplevelser, natur, kultur, möten och evenemang”. Den viktigaste målgruppen ”Aktiv familj” beskrivs så här: ”Karakteristiskt för aktiva familjer är att de har ett starkt intresse för kultur, naturupplevelser och olika sportaktiviteter”. Shopping nämns i rapporten som en ”bisyssla”, som ”en del i besöket”, och medan man som hastigast nämner att shopping står för hälften av omsättningen i besöksnäringen ägnas strategin till 98% åt allt annat än shopping. Svårt att förstå.

Om vi i Värmland ska fortsätta locka turister, både de Värmlänningar som turistar här och turister utifrån, måste vi sluta vara så rädda för att tänka kommersiellt.

Shoppingturismen växer som sagt som företeelse och reseanledning, både nära och långt bort. Ett tecken på ökat intresse för shopping också på semestern är att detaljhandeln har liknande siffror i juli som under jul som i många år har varit den starkaste försäljningsmånaden.
Det här ställer nya förväntningar och krav på detaljhandelns och besöksnäringens aktörer.
Rapporten ”Shoppingturism – samarbete för tillväxt” påvisar ett flertal exempel där aktörer inom detaljhandel och besöksnäring i Stockholm har samarbetat för att hitta nya koncept som överträffar besökarens förväntningar och som möter den moderna turisten där den står idag. För handeln innebär det:

• Ökade krav på generösare öppettider.
• Högre förväntningar på upplevelser i butik.
• Behov av nya erbjudanden och koncept.
• Utmaningar kring nya strategiska samarbeten.

Rapporten finns i sin helhet här.

Självklart kan Värmland fortsätta fronta med natur, kultur och upplevelser, men vi måste också möta och tillfredsställa den nya sortens turist, oavsett om den kommer ifrån Amsterdam eller Sysslebäck, nämligen den som väljer destination utifrån shoppingutbud och spenderar halva reskassan i butiker.
Tillväxten i besöksnäringen kommer på sikt att hämtas hem hos de vi kallar ”millennials”(människor födda på 2000-talet) och för att möta dem som konsumenter behöver vi förstå deras beteende. Intressant läsning om hur morgondagens turist beter sig finns här.

Om vi vill gräva där vi står då? Hur ska vi göra för att öka tillväxten i besöksnäringen, för att få ännu fler Värmlänningar att turista(och shoppa) på hemmaplan, och för att locka fler svenska och utländska turister till Värmland?

1. Vi måste sluta vara så skitnödiga. Shopping är inte ”fult”, det är inte ett hot mot finkultur eller naturupplevelser. Det finns ingenting som säger att en familj på besök i Karlstad inte besöker både Värmlands Museum och Bergvik. Besök är besök, omsättning är omsättning och tillväxt är tillväxt.
2. Vi måste sluta skilja på turism och shopping. Här ligger vi verkligen i bakvattnet i Värmland. Det finns ingen som tjänar på en massa gränsdragningar där vi definierar vad som är en shoppad krona och en upplevd. Det ena föder det andra, precis som det slitna uttrycket ”handel föder handel”.
3. Vi måste bli betydligt bättre på att locka till oss stora idrottsevenemang, och använda handeln som draghjälp. Föräldrarna till barn i ett innebandylag i Skövde vill hellre åka på cup i Karlstad än i Mora om valet finns. För upplevelser, ja, och för shopping definitivt.
På lång sikt gillar jag tanken på en turismstrateg, vilket jag tänkte spinna vidare på senare i veckan.

/Ida

Dela:

23 kommentarer

  1. Hej Ida. Tack för intressant läsning. Eftersom du hänvisar till vår besöksnäringsstrategi vill jag passa på att komplettera bilden. Utöver de fem temaområden som vi fokuserar på, nämligen natur, kultur, möten, evenemang och vinterupplevelser, finns de centrala delarna bo, äta och shopping som skär igenom samtliga temaområden. Se sidan 13-14 samt 18-20 i strategin. Här skriver vi bland annat ”Handelns del av besöksnäringen är stor i Värmland, ca hälften av omsättningen och en fjärdedel av årsverken inom besöksnäringen genereras härifrån. Även här finns ett stort utbud av såväl gränshandel som övrig handel. Shopping är en del i de flesta besök och generar också många dagsbesök inom regionen och från människor boende i angränsande regioner. Det blir viktigt under de kommande åren att fortsätta det strategiska utvecklingsarbetet tillsammans med handelns aktörer och utveckla möjligheterna att koppla ihop shopping med andra aktiviteter, annan service och övernattningar. ”

    Visit Värmlands mål är att öka omsättningen och sysselsättningen med mer än den svenska tillväxten i besöksnäringen samt öka graden av internationalisering. För att uppnå det fokuserar vi i första hand på besökare från övriga Sverige snarare än värmlänningar då vi på sätt kan utöka kakan snarare än omfördela den inom länet. Inresande besökare genererar en större omsättning i och med att de i de flesta fall behöver övernattning, äter ute etc under sitt besök. Vad gäller de internationella marknaderna fokuserar vi i dagsläget huvudsakligen på Tyskland, Nederländerna, Danmark och Norge. I arbetet med att marknadsföra och paketera Värmlands besöksnäring utgår vi från reseanledningen. Som du skriver kan själva reseanledningen för vissa människor vara shopping i de fall det erbjuds unika shoppingupplevelser även om det för flertalet gäster är ett komplement till själva reseanledningen.

    Jag träffar dig gärna för att diskutera vidare.

    //Jonas Jacobsson, Visit Värmland

  2. Pingback: bandar bola
  3. Good info. Lucky me I discovered your site by accident (stumbleupon).

    I’ve book marked it for later! Nyeste Fodboldtrøjer

  4. What i don’t understood is in truth how you’re not actually a lot
    more well-favored than you may be now. You are very intelligent.
    You already know therefore considerably in relation to this matter,
    produced me in my opinion consider it from numerous
    numerous angles. Its like men and women are not interested until it
    is one thing to accomplish with Woman gaga! Your personal stuffs nice.
    At all times handle it up!

  5. We are a group of volunteers and opening a brand new scheme in our community.
    Your web site provided us with helpful info to work on. You have done an impressive process and our whole group will be grateful to you.

  6. I don’t know if it’s just me or if everybody else encountering issues with your blog.
    It seems like some of the written text in your posts are
    running off the screen. Can somebody else please provide
    feedback and let me know if this is happening to them too?
    This could be a issue with my web browser because
    I’ve had this happen previously. Thank you

  7. Hey there! Someone in my Facebook group shared this website with us so I came to look it over.
    I’m definitely enjoying the information. I’m bookmarking
    and will be tweeting this to my followers! Exceptional blog and outstanding design and style.

  8. What’s up colleagues, how is the whole thing, and what you want to say on the topic of this article, in my view its in fact amazing in favor of me.

  9. Hi, this weekend is fastidious for me, because this moment i am
    reading this wonderful informative paragraph here at my home.

  10. Thanks to my father who told me regarding this blog, this blog is
    in fact remarkable.

  11. I was wondering if you ever thought of changing the layout of your site?
    Its very well written; I love what youve got to say.
    But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with
    it better. Youve got an awful lot of text for only having 1 or 2
    images. Maybe you could space it out better?

  12. I’m amazed, I have to admit. Seldom do I encounter a blog that’s
    both educative and amusing, and without a doubt,
    you’ve hit the nail on the head. The issue is something that not enough folks are speaking intelligently about.
    Now i’m very happy I came across this during my search for something regarding
    this.

  13. I just like the helpful info you supply to your articles.
    I will bookmark your weblog and take a look at again here regularly.
    I am fairly certain I’ll be informed many new stuff right
    here! Good luck for the next! https://tylenol1st.com/

Kommentera

18 + elva =