Bergvik LokalLojal

Tankar kring e-handel och framtiden – och om det mänskliga mötet

Såg du klippet som cirkulerade i sociala media nyligen från Dokument inifrån 1984, där programledaren sågar användningen av ”hemdatorer” och konstaterar att ”telefonnummer hittar man enklast i telefonkatalogen” och ”boken är ett sällsynt bra sätt att förvara stora mängder information” – om inte gör det här: https://www.youtube.com/watch?v=NJArvvD7pOc

Nu trettiotre år senare hånskrattar vi åt klippet, och programledarens nonchalanta sätt att avfärda den livsstil vi alla lever, som om den vore en utopi, och dessutom en utomordentligt korkad sådan. Då nickade vi (eller våra pappor) instämmande och höll med om att det här med ”hemdatorer” och att köpa biobiljetter annat än i en biljettkassa, det var ju bara nonsens.

På Näringslivsgalan 100 grader Karlstad i mars föreläste Alexander Bard om framtiden. Han pratade om förändring – vad som föregår förändring i samhällsstrukturer och hur mönster upprepas. Hur vi lever i de här upprepningarna av historien och gång på gång missbedömer hur framtiden faktiskt kommer att se ut. Min bestående tanke efter att ha lyssnat på Alexander Bard är att det är fascinerande hur lite vi tar till oss historiska händelser just när det kommer till den historia vi inte ännu har – framtiden. Allt är så bombsäkert – trender blir fakta och den där utvecklingskurvan, den kan bara gå dit nosen pekar. Är den på väg kommer den att gå upp och tvärtom. Vi är inte särskilt kritiska när det gäller trendspaningar, helt enkelt. Vill du se ett fascinerande klipp från 1995 när just Alexander Bard spådde Internets framtid.

När jag jobbade som fastighetsmäklare i början av 2000-talet stötte jag på en man som sålde hus och löste sina lån som han bundit på 8% ränta i 25 år. Det hade han gjort efter den stora krisen på 90-talet eftersom han tyckte att 8% var en helt fantastisk ränta, ett erbjudande han ville ha så länge det bara gick. Så låg skulle räntan aldrig bli igen. Ränteskillnadsersättningen blev stor och han gick faktiskt back på husaffären, något som var väldigt ovanligt då och fortfarande är idag.

Så över till det här med e-handel kontra – eller tillsammans med – den fysiska handeln, som ju är ett intressant och väldigt aktuellt ämne. Vad kommer att hända?
HUI research presenterade nyligen, på uppdrag av Svensk Handel, en rapport som sammanfattar den statistik vi har att tillgå och analyserar de framtidsscenarion som är vanligt förekommande i debatten. Den heter ”Det stora detaljhandelsskiftet” och går för den intresserade att läsa i sin helhet här.

Några fakta ur rapporten:
Sett över perioden 2004-2015 har den svenska e-handeln växt med i genomsnitt 20 procent per år samtidigt som hela handeln har växt med cirka 4 procent per år.
Yngre generationer är mer e-mogna och handlar mer på nätet jämfört med äldre. E-handeln är starkt demografiskt splittrad i huvudsak med avseende på ålder. Detta ”temporära generationsglapp” är på väg att försvinna till fördel för e-handeln av rent demografiska orsaker.

Somliga delbranscher digitaliserades tidigt och har nu mognat och tagit ansenliga andelar av marknaden(övervägande sällanköp), medan andra delbranscher just har börjat sin resa (dagligvaruhandel). Vitt skilda förutsättningar råder beroende på vilken tillväxtfas branscherna befinner sig i.
Idag använder 9 av 10 svenskar i åldern 12-45 år internet i mobilen varje dag. År 2010 var motsvarande andel ungefär 1 av 20. En allt större del av e-handelskonsumtionen äger rum i mobiltelefonen. Var femte svensk, 19 procent, gjorde i snitt minst ett mobilt köp per månad under det andra kvartalet 2016 och drygt vart fjärde köp i en nätbutik gjordes med en mobiltelefon.

Statistiken indikerar att en högre digitaliseringsgrad och ökad e-handel kan medföra hårdare konkurrens, högre prispress, ökad transparens och i förlängningen krympande marginaler.

Priserna i sällanköpsvaruhandeln haft en vikande trend samtidigt som e-handelns försäljning ökat kraftigt. E-handeln kan antas ha haft en prispressande effekt i flera branscher inom sällanköpsvaruhandeln, men samtidigt är prisutvecklingen inom sällanköpsvaruhandeln komplex. Ökad konkurrens och fler reor bidrar till den svaga prisutvecklingen. Det man kan konstatera är att e-handeln påverkar prissättningen inom den fysiska handeln, samtidigt som det är svårt att bedöma exakt i vilken grad.

Globaliseringen är en av de stora trender som påverkar handeln. Digitaliseringen har möjliggjort gränslös handel och det är idag enklare att öppna datorn och gå igenom varuutbudet på en e-handelssajt i Tyskland eller Kina än att gå till den fysiska butiken på hörnet. Konsumenterna rör sig mot de marknader där de anser sig få bäst valuta för pengarna. Det har därför kommit att bli mer av en global handel där det råder skilda förutsättningar mellan handlarna och där aktörer i olika länder i praktiken i allt högre grad verkar på samma marknad och direkt konkurrerar om samma konsumenter.

Vad betyder då detta för den fysiska handeln – globalt men även, vilket är den stora frågan i det här forumet, lokalt? Hur ser framtiden ut?
HUI research presenterar två scenarier fram till 2025. Man gör ett antal antaganden kring tillväxt i e-handel och butikshandel, effektiviseringstakt och löneutveckling baserat på tillgänglig statistik och presenterar ett ”snällare” scenario (1) där butikshandel minskar 20% på 10 år och ett ”aggressivare” där butikshandel minskar 30% under samma period. I scenario 1 har butikshandeln om 10 år fortfarande en positiv tillväxt, men i scenario 2 en starkt negativ tillväxt. I scenario 1 försvinner 5000 butiker inom sällanköp, och 23.000 arbetstillfällen. I scenario 2 försvinner 10000 butiker och 43.000 arbetstillfällen.
Slutsatserna är i stora drag att digitaliseringen och e-handeln förändrar förutsättningarna för att bedriva handel. Digitaliseringen kommer att förändra allt från konsumtionsmönster till affärsmodeller. Resultatet av omställningen väntas bli färre men större företag, ökad e-handelsförsäljning, ny konkurrens, färre butiker och färre anställda.

Om det här verkligen inträffar, eller om framtidsspaningen är lika dålig som dokument inifrån 1984, det står skrivet i stjärnorna, men några nyckelfaktorer för de fysiska butikernas och den lokala handelns överlevnad vågar i alla fall jag sia om. Detta både grundat på statistik och på mina erfarenheter av att jobba med detalj- och dagligvaruhandel i fysiska butiker:

1. Logistikfrågan är lika viktig för den fysiska handeln som för e-handeln. Utmaningen att leverera varor on-demand till kunden, oavsett om de beställs på nätet eller i butik måste antas!
2. Den fysiska handeln måste bli mer flexibel, vilket är en transformation många kedjor är mitt i. Beställa hemma och hämta i butik, beställa i butik och få levererat, beställa på nätet och byta i butik, prova i showroom, etc. Kunden måste få det den vill ha och det smidigt!
3. Vi har något i fysisk butik som e-handel aldrig kan mäta sig med – det mänskliga mötet. Ännu viktigare är detta för den lokala fysiska handeln. Butikssäljaren som känner sin kund, som vet kundens midjemått eller favoritfärg – DET kan e-handeln aldrig konkurrera med!

/Ida Svensson

Dela:

11 kommentarer

  1. Hi there, for all time i used to check webpage posts here early in the dawn, since i enjoy to gain knowledge of more and more.

  2. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you
    relied on the video to make your point. You definitely know what youre talking about,
    why throw away your intelligence on just posting videos
    to your site when you could be giving us something enlightening to read?

  3. Hello my friend! I wish to say that this post is amazing, great written and include
    approximately all significant infos. I would like to see more posts like this .

Kommentera

fem × två =