Grums har fattat grejen

Medan Bergvik bygger ut och en ny galleria öppnar i Karlstad får mindre orter kämpa med näbbar och klor för att behålla en bensinmack eller Konsumbutik. Inget konstigt med det. Egentligen är det ju fullt rimligt att folk sätter sig i bilen och åker några mil för att få tillgång till hundratals butiker, restauranger, caféer och övrigt utbud, istället för att handla på ortens enda klädbutik eller välja vilken av pizzeriorna man ska äta på (för är det något det finns utbud av på mindre orter så är det pizzerior). 

Och det handlar inte bara om valfrihet, det kan lika gärna vara så att man inte har något val. Finns det ingen sportbutik där man bor, och man behöver ett par nya skidor, så får man snällt packa sig iväg i riktning mot en större stad. Väl där passar man på att handla andra saker också; utbudet är ju som sagt större och priset ofta lägre.

I Grums går man dock mot strömmen. Där ÖKAR handeln och folk handlar mer lokalt.

Leksaksbutiken har fördubblat sin butiksyta och sällanköpshandeln har ökat med 13 procent. Spännande tycker jag, men varför är det så? Kan det vara så att Grumsborna förstår att varje krona de lägger i butikerna på orten också är en investering i ett fortsatt serviceutbud? Högst troligt. Tycker de att det känns tryggare att köpa tvättmaskinen på hemmaplan ifall något skulle strula? Garanterat! Är de lokallojala? Absolut! Att Grums får vara förebild för andra värmländska orter är riktigt kul med tanke på de mindre positiva bilder som visats i media det senaste året.

E-handeln då? Den måste väl vara det största hotet mot handeln på landsbygden? Säkert är det så, men den innebär också stora möjligheter anser jag.

Det senaste året har e-handeln ökat med över 16 % och du kan med några knapptryck få varor från hela världen, oavsett var du bor. Det är lätt att handla, men det är också lätt att sälja på nätet. Uffes Blås i Deje kan sälja sina blåsinstrument till hela Sverige (eller Världen om så vill) och samtidigt behålla sin butik. Tack vare e-handeln kan Stegcentralen i Årjäng leverera stegar till hela landet, såväl som till Tyskland, USA och Australien.

Fördelarna med att bedriva e-handel på landsbygden är givetvis att lokalkostnaderna är en bråkdel av vad de är i städerna. Kan man kombinera fysisk butik med e-handel kan man troligen ha ett större sortiment, vilket gör dig ännu mer attraktiv för de lokala kunderna.

E-handeln ger dessutom kunder till de butiker som är postombud. Frågan är hur man tar hand om dem som kommer in och ska hämta paket? Hur får man dem att köpa mer än en liter mjölk? Kan man erbjuda nya tjänster (paketinslagning, utkörning, etc.)?

För att folk ska bli ännu mer lokallojala krävs nytänkande bland landsbygdens företagare. Ta reda på vad invånarna saknar och erbjud det. Tänk utanför boxen och gör det lilla extra. Vidga samtidigt vyerna och sälj till hela landet, Europa eller världen. Då är framtiden ljus oavsett om man bor i Grums eller någon annan ort i Värmland.

Och bilden? Jo, den är från Grums.

Allt gott!
/Henric

 

Dela:

Kommentera

5 + 2 =