Från botten till toppen!

Tiden som annonskonsulent (det hette så förr, det som idag tituleras annonssäljare) på Nya Wermlandstidningen och som annonschef på Fryksdalsbygden har legat till grund för mitt fortsatta intresse för företagande, handel och marknadsföring. 16 år som gav mig goda kontakter och inblick i de små och stora företagens vardag.

Åtta intensiva, tuffa och krävande år som VD i ett företag med många ”ben”; Nöjen, konferens, stugby, bio, restaurang och idrottsläger, gav mig också erfarenhet och perspektiv. Som näringslivsrepresentant var jag också engagerad i kommunens arbete, bland annat med företagsklimatet i Munkfors.

Så även om arbetet i sig var helt nytt för mig, som turism- och näringslivschef i Munkfors kommun, när jag började för fem år sedan, tycker jag nog att jag hade nyttiga erfarenheter i bagaget och jag märkte att jag tänkte som en företagare i min roll nya roll också.

Året var 2005. Svenskt Näringsliv presenterar Sveriges företagsklimat med Munkfors på plats 263 i rankinglistan över de 290 kommunerna. Dåvarande kommunalråd ”sätter ner foten”, kallar företagen till stormöte och jobbet börjar. Företagsbesök, företagsfrukostar, ett näringslivsforum bildas, dialog och möten.

Det ger resultat. Munkfors börjar klättra i rankinglistan. Ett idogt arbete fortsätter. Man hittar
okomplicerade sätt att träffas på och skapar nätverk som jobbar med olika delar. Attraktivitet, företagsamhet och profilering.

Företagen och kommun samverkar på olika plan och helt plötsligt 2014 har man klättrat 185 platser
och rankas 78 och får toppenbetyg i det sammanfattande omdömet och hamnar i topp 20 ligan och på 13:e plats totalt i Sverige!

2015 ramlar Munkfors ner på stegen en bit igen och tar genast tag i frågor som kan påverkas. Nytt stormöte, öppna dialoger, informationer….

I årets rykande färska resultat som offentliggjordes förra veckan hände det!
Munkfors har förbättras sitt resultat markant. Klättrar upp 62 placeringar, är bland topp tre i Värmland i rankinglistan 2016 tillsammans med Sunne och Grums kommuner. Bäst i Sverige på information ut till företagen och även i frågan hur stor kunskap företagarna själva har om hur kommunen arbetar med företagsklimatet.

Stolta blir vi lokalt givetvis men det gäller att inte slå sig till ro, det är fortsatt hard work som
gäller. BRA kan alltid bli BÄTTRE och vi värmländska kommuner kan lära av varandra, det är en framgångsfaktor för hela länet. Att vi tar hjälp av varandra och utnyttja varandras styrkor. Min dröm är att se alla värmländska kommuner i topp 100 i framtiden.

Lokallojal, det är Värmland, det är vi, det är ett riktmärke för sättet vi ska tänka. Inte bara när vi
handlar varor och konsumerar. Vi är alla ambassadörer för vårt län, oavsett kommungränser.

Tack för att du följde bloggen denna vecka och nu jag överlåter stafettpinnen till nästa bloggare.
Om du ser någon ROSA trallande lady med en LILA kopp Fairtradekaffe i näven flaxa förbi i Värmland, kan det vara jag. Vi ses!

/Birgitta
Birgitta.Svensson@munkfors.se

Dela:

2 kommentarer

  1. Pingback: poker uang asli

Kommentera

nio + 13 =