AMBASSADÖRER VIKTIGARE ÄN ANNONSER

Ett varumärke är mer än sin logotyp, mer än Uddeholms åtta bokstäver på ett papper eller en skärm. Det är hur vi är mot varandra på avdelningen, i gruppen, i företaget och hur vi agerar gentemot våra kunder och leverantörer. Hur Uddeholm ÄR – våra värden – ska ses och kännas från första handslaget till stålet vi levererar.

Med 90 säljbolag och 3 000 medarbetare innebär det både möjligheter och utmaningar i mitt jobb som varumärkesansvarig. På en global marknad måste det finnas en tydlig ”minsta gemensamma nämnare” oavsett i vilket land, på vilket språk och genom vilken person man möter Uddeholm. För att nå dit går vi lite mot strömmen, i alla fall inom vår bransch.

För två år sedan slutade vi att annonsera. Vid den tidpunkten vi utrymme i internationell press för att sälja mer stål givetvis, och för att bygga stolthet inom företaget. Men det gick lite på autopilot och effekten var inte värd pengarna. Vi var lite identitetslösa och säljarna som representerade oss ute i världen visste inte riktigt vad Uddeholm stod för. Det var alldeles för långt mellan huvudkontoret och de lokala säljbolagen i exempelvis Kina, USA och Mexico.

Så vi ville tänka nytt. Och vad hände när vi tog bort annonseringen – ingenting. Vi saknar inte annonseringen, våra kunder saknar den inte och våra säljbolag har fortfarande inte frågat var annonserna tagit vägen.

Vad gjorde vi istället? Vi började investera i oss själva istället för att köpa annonser. Grundtanken är att om vi själva bär vårt varumärke med stolthet och glädje, så kan vi skapa 3 000 stolta Uddeholmsambassadörer över hela världen.

Vi tog fram snygga arbetskläder i form av pikétröjor med Uddeholms-tryck och köpte ”give aways” av hög kvalitet som man vill använda till både personal och kunder. På säljbolagens efterfrågan har vi ”pimpat” kontor och kollegor runt om i världen och på så sätt skapat nationella och lokala show rooms för varumärket Uddeholm.

Mitt jobb är just att bland annat att resa runt i världen, träffa kollegor och berätta om vart vi är på väg och påminna om våra värderingar. Det är så vi vill bygga Uddeholmsandan och skapa en önskan att vilja var en del av varumärket. Idag har vi 3 000 medarbetare, ambassadörer, som brinner lite mer för Uddeholm än förut.

Om du vill förändra någon – börja med dig själv. För någon kan det vara en livsfilosofi, för mig är det lite av en jobbfilosofi. För om inte vi själva är stolta, vem ska då vara det?

/Robert

Dela:

2 kommentarer

Kommentera

19 − 11 =